Humor in de Bijbel en de kerk

In het kader van het 70-jarig bestaan van Vereniging van Vrijzinnige Protestanten in Zevenhuizen e.o. wordt zondag 27 oktober een lezing gehouden door dhr. Dick Peters met als titel: ‘Humor in de Bijbel en in de kerk’.

Wat is de betekenis van humor? Vinden we humor in de Bijbel? Om die vragen te beantwoorden moeten we eerst formuleren wat humor is. We staan stil bij verhalen in de Bijbel die op zijn minst een glimlach kunnen ontlokken. Geloven en humor blijkt soms een lastige combinatie. En toch, in de meest zorgelijke omstandigheden hebben mensen kracht weten te putten uit humor.

Kan er gelachen worden in de kerk? We lopen door de geschiedenis heen en vernemen hoe het christelijk geloof met humor is omgegaan aan de hand van enkele grappige anekdotes. Gelovigen kunnen grapjes over God, Jezus en Maria en de kerk soms niet waarderen. Wat zeggen theologen en filosofen over humor en religie? Kunnen we lachen om cabaretiers die de kerk en haar dienaren op de korrel nemen? Waar liggen de grenzen?

U bent van harte welkom bij deze lezing in het kerkgebouw VVP Zevenhuizen Dorpsstraat 139, aanvang 10:30 uur.