Ds. Buitendijk 'wie volgt

Op zondag, 20 oktober jl., ging ds. Buitendijk voor in zijn thuisgemeente De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak over het thema: Wie volgt. Dit deed hij aan de hand van de geschiedenis van de roeping van Elisa uit 1 Koningen 19 en Lucas 9.

Jezus volgen in het echte leven en niet via de sociale media als insta zo opende Buitendijk.  Maar wat houd dat nu in en wordt je er wijzer van? Je moet ook zaken achter je laten want dan kan niet anders en dat is moeilijk. Is het dat wel je waard? Kun je het berekenen wat het je kost en wat het waard is? Je ontvangt het honderdvoudige zegt Jezus in Marcus 10 maar wat heb je daar nu aan en wat zie je ervan terug? Het zal een keuze vragen van een ieder van ons.

In het gelezen schrift gedeelte lazen we dat de dienst van Elia erop zit en hij uitgeput was. Hij riep Elisa op die aan het ploegen was met 12 ploegen als in de 12 stammen van Israël. Ja er moest geploegd worden om het evangelie opnieuw te kunnen zaaien. Elisa was nog jong en sterk en Elia vraagt hem om huis en haard te verlaten en te volgen. Elisa vraagt Elia om tijd om afscheid te kunnen nemen en krijgt die en wat moet hij geschrokken zijn. Zonder dat hij gepolst is, zonder vooraankondiging of iets van die aard dook Elia op en roept hem. En toch is hij niet boos en aanvaard de mantel van Elia en volgt nadat hij zijn roeping viert met de knechten door de runderen te slachten en deze te bereiden op het hout van de ploegen. Laten wij ons  zelf ook zo inzetten in de kerk van Christus?

Elisa reageerde positief maar zonder ploegen en runderen geen werk meer. Hij laat alles achter zich, heel zijn verleden en kijkt alleen vooruit. Jezus zegt in Lucas 9: Wie de hand aan de ploeg slaat en achterom blijft kijken, is niet geschikt voor het koninkrijk van God waarmee hij duidelijk verwijst naar Elisa. Maar was dit niet bot van Jezus? Zoiets zeg je toch niet? En deed Jezus dit zelf ook niet toen hij aan het kruis hing? Hij regelde toen net als de vragensteller in Lucas 9 nog enkele zaken? Is Jezus zo en wil je dan volgen? Er ligt hier een veel dieperemotivatie onder van Jezus aldus Buitendijk. Jezus was namelijk onderweg  naar Jeruzalem voor de opneming en verheerlijking. Zijn uittocht is in aantocht met alles wat tussenin nog zou plaatsvinden. En dat is wat Hij hier uitlegt/onderwijst en Hij wil iedereen hierin meenemen. Zijn redding door Zijn dood en opstanding. Volg Hemde weg ligt open. De dood is niet het einde. Een keuze voor het leven en tegen de dood. Een keuze voor toekomst en geen verleden. Delend van Zijn overvloed. Kijk niet achterom want dan zie je niets voor je en verlies je Jezus uit het oog. Hij wijst ons de weg en zegent je leven tot je bent bij je bestemming. Ga mee samen op weg met Hem.