Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. E. Buitendijk '1 voor allen.'

Op zondag, 14 juli jl., ging ds. Buitendijk voor in zijn thuisgemeente De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak over de doop aan de hand van Exodus en Mattheus 2 de geschiedenis van de geboorte van Mozes met als thema: 1 voor allen.

Waarom strafte God de farao niet gelijk en hetzelfde kun je je afvragen over Adolf Hitler en zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Heer u bent toch almachtig en waarom doet U er niets aan? Maar het lijden van de wereld is niet nieuw en de Bijbel staat er vol mee. Heer waar bent U? Hoort U ons wel?

God werkt in stilte
Het is soms  moeilijk te geloven met de satan als aanstichter maar God werkt in stilte. Niemand die het ziet maar hij zal er voor boeten door toedoen van de vrouwen rondom de geboorte van Mozes. Heel onopvallend want niemand had het door dat dit het begin was van Gods verlossing. God werkt in stilte als leraar tijdens een proefwerk. Stil maar aanwezig.

Denk voor allen
Wie een mens red redt de hele wereld zo zegt men. In Exodus zie je dit ook de dappere vrouwen toonden moed en hielden het kindje al drie maanden verborgen. Niet gemakkelijk gezien de toen geldende regels. De geboorte van een kind is natuurlijk ook overweldigend en meer als een wonder. De ouders vonden het kind mooi zo zegt de tekst (tof). En dat willen ze zo lang mogelijk beschermen. Maar na drie maanden houd het op en neemt het initiatief. Ze vertrouwd op God en komt dan met het plan om het kind in het mandje te leggen.

Door het water gered
Het kistje/ark blijft drijven en zo lijk dit kind gered. Net als bij Noach en vergelijkbaar met onze doop. Een kleine ark als beeld van Jezus die totale redding bracht. De prinses raakt verliefd op het kind en hoe zuur ook de farao gaat zijn opvoeding betalen dat bedenkt geen mens. Als zoon aangenomen in het hol van de leeuw. De satan ruikt zijn kans en zal hem mores leren maar nee want God draait alles om.

God draait alles om
Want toen Jezus zijn leven gaf redde Hij de hele wereld. Ook gered van een bloeddorstige koning en ook gevlucht naar Egypte. Hosea profeteerde het al: uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen. Net als onze verlossing door Hem gered door het water heen. Toen wij het nog niet besefte koos Hij al voor ons.

Naar het overzicht