Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Lieftink ‘Gods bemoedigende aanwezigheid in dreigende tijden’

Op zondag, 21 maart jl., ging ds. Lieftink voor in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en trok een vergelijk tussen de huidige crisis en de situatie ten tijde van Jesaja 42 de tekst voor de prediking. Ds. M. Lieftink is als predikant verbonden aan Het Kruispunt in Rotterdam.

Leren kuisteren naar Gods stem voor nieuw perspectief is goed voor iedere gelovige zo opende hij. Wees niet bang want Ik ben bij je is een geliefd en bemoedigend vers. Misschien wel te mooi om waar te zijn en zeker als je het uit de context haalt. Want tegen wie spreekt God hier? Toch is het onze houvast in deze moeilijk tijd met corona. Maar waar is God zou je je kunnen afvragen ook gezien de verkiezingsuitslag. Valt het ons uit de hand?

In Jesaja 41 was er een vergelijkbare situatie van politieke chaos en wanorde want er was niets meer over van het volk Israël en het water stond de gelovigen aan de lippen. De leiders hadden niets met God. Zodoende dreigden de gelovigen de moed te verliezen. Mensen wiepen zich op als verlosser maar de ellende werd alleen maar groter totdat men zelfs beelden ging maken zo lezen in het hoofdstuk.

God bepaald schrijft Jesaja en niets gaat buiten Hem om en Hij werkt naar Christus wederkomst toe en laat alles meewerken ten goede. Maar de ellende groeit ze boven het hoofd en ze worden bang.  Dan spreekt God tot zijn knecht (lees vertegenwoordiger) Ik heb jouw uitgekozen, ben erbij en zal Mijn doel realiseren met jou dus wees niet bang. Opvallend is dat “wees niet bang vier keer voorkomt in het gelezen gedeelte. Hij beloofd het Zijn volk en dat staat vast.

Hoe gaan wij hiermee om zo vroeg Lieftink zich hardop af? Geld deze oeroude belofte ook nog voor ons? God heeft Zijn belofte gehouden en ingelost in Christus. Hij werkt ondanks alle krachten en machten nog steeds aan het koninkrijk Gods. Ook nu en zelfs als de kerk in de marge gedrukt dreigt te worden. Gods perspectief in Christus blijft onze belofte, onze realiteit. Hij sprak in Jesaja tegen de machthebbers: “jullie zijn minder dan niets” en tegen ons “wees niet bang” en “Ik ben bij je” Hij is de getrouwe. Het wil niet zeggen dat wij geen ellende tegen zullen komen of ervaren maar met de opstanding van Christus is de macht van het kwaad overwonnen en sindsdien steunt Hij ons met Zijn Geest. Wij zijn Zijn uitverkoren knechten om die boodschap te verkondigen in deze wereld. Hij houd ons staande en gebruikt ons om het licht te zijn in deze wereld.

 

Naar het overzicht