Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Wat zou jij God willen vragen?

Op zondag, 30 juni jl werd er in verband met de vakantie van ds. Buitendijk een preek gelezen in De Lichtkring. Deze kreeg als titel mee ‘Wat zou jij God willen vragen?’ en was aan de hand van Colossenzen 1 de verzen 1 t/m 14.

Het kerkelijke seizoen loopt ten einde en dan breekt er een periode van rust aan waarin we reflecteren. Wat ging goed en wat ging minder. Waar waren we blij mee en waarover niet. Sommigen blikken alweer vooruit naar het nieuwe seizoen maar willen we God hierin betrekken en zo ja wat zouden we hem willen vragen?

Een vergelijkbare situatie als in het gelezen gedeelte in een wereld stad die groot geworden was van de wolindustrie. Een jonge gemeente binnen een groot aanbod van spiritualiteit. Krachtsverschillen te over in deze stad. Paulus heeft de stad nog nooit bezocht en zit op dat moment gevangen. Maar het eerste wat hij doet is bidden en danken. Een belangrijke christelijke grondhouding. Praten over de kerk houd je op afstand maar met bidden voor de kerk gaat je hart open. In vers 3 zegt Paulus dank God zonder ophouden en dankt voor geloof van deze mensen in de levende God. Daarnaast bid hij ook voor de liefde. Liefde voor de medegelovige. Voor medeleven en bemoediging. Voor de blijdschap en de hoop voor wat er klaar ligt in de hemel. Hoop op een toekomst. Een toekomst die wij vaak hier en nu willen. Deze Bijbelse toekomst mogen we vooruit horen. Nu al horen wat we straks mogen zien op onze weg naar Jezus.

Paulus dankt ondanks wat er in de gemeente speelde en stelt geen zure analyse en gaat ons voor omdat danken een christelijke grondtoon is. Dan bid hij of deze gemeente Gods wil ten volle mogen leren kennen. Er waren leden met een Joodse achtergrond maar ook met een Griek/Romeinse achtergrond. De Joodse waren groot gebracht met de strenge regelgeving en Paulus laat merken dat het hier niet omgaat. Hij maakt duidelijk dat het gaat om de band die je met Christus opbouwt. Hem leren kennen in diepe verbondenheid. Dan is er bevrijding en vrede. Dan gaat Hij u leven kleuren en zal de wijsheid in u groeien.

 

Zodat ons leven bij Hem zal passen. Volkomen welgevallig zegt Paulus. Geen verlanglijstjes zoals bij ons. Paulus bid of deuren mogen opengaan dat is niet om zijn vrijlating maar om openheid van het evangelie want dat is zijn focus. Dat is waar hij voor leeft. Waar bidden wij voor? Moet God doen wat wij vragen? Of durven we ons zelf de vraag te stellen of Hij blij wordt van ons? Draait ons leven om Hem? Richt u op Hem met deze zelfde gerichtheid die Paulus hier laat zien. Zo gaat u leven leiden dat past bij Hem die die royaal en uitbundig is. Hij is niet zuinig maar overvloedig. Rijk in gave en kracht om u tot bloei te brengen.

Naar het overzicht